Běhání, křeče a draslík

PRAHA, PONDĚLÍ 11. ŘÍJNA 2021

Říká se, že pestrý a vyvážený jídelníček tělu dodá všechny potřebné živiny. V případě draslíku to ovšem není pravda.

Ilustrační obrázek k článku Běhání, křeče a draslík

Dospělému člověku se doporučuje konzumovat zhruba 4700 mg (4.7 g) draslíku denně. Měřím 187 cm a vážím kolem 84-88 kg a myslím, že v mém případě půjde spíše o dolní hodnotu. Tím spíš, že pravidelně cvičím a při fyzické námaze dochází ke ztrátám draslíku.

Nejde samozřejmě o exaktní vědu.  Doporučované hodnoty pro draslík jsou stanoveny ve formě ukazatele Adequate Intake (AI - vhodný příjem), což znamená, že podklady, na kterých byla hodnota 4.7 g získána, nejsou tak přesvědčivé nebo úplné, jako tomu bývá v případě RDA (denní doporučená dávka). Není proto zcela patrné, jak velké části zdravé populace předepsaná hodnota pokryje denní potřebu a ukazatel AI je tak oproti doporučeným dávkám pro ostatní mikroživiny méně autoritativní.

Přesto jsem se pokusil v posledních měsících svůj přísun draslíku hodnotě 4.7 g přiblížit a pozorovat, s jakými výsledky. Musím ještě zmínit, že během déle trvajících sportovních aktivit, zejm. aerobních, jsem v minulosti pociťoval křeče, a ty bývají v literatuře spojovány mj. také s nedostatkem draslíku. Měl jsem tak jedinečnou příležitost posoudit, jestli se něco změní.

A mohu potvrdit, že křeče a nepříjemné pocity ve svalech při vyšším příjmu draslíku zcela ustoupily, a to do takové míry - je mi až stydno to přiznat - že dnes o jejich příčině nemám pochybnosti. Pokud Vás tedy občas trápí křeče, zkuste na měsíc nasadit draslíkovou kůru (tj. snažte konzumovat doporučenou denní dávku) a možná i Vy se jich zbavíte.

O dalších funkcích draslíku, jeho potravinových zdrojích a doporučených příjmech pro různé věkové kategorie se dozvíte více “uvnitř” aplikace 2000KCAL. Můžete v ní samozřejmě sledovat i svůj denní příjem draslíku.

A jedna rada na závěr: Ideální je samozřejmě tělu dodat dostatek draslíku v přirozené formě. To však často nevyjde - draslík je jedním z minerálů, který není jednoduché tělu dodat v potřebném množství z přirozené stravy - a proto si občas koupím draslíkové tyčinky (např. v DM, online...).

Mnoho zdaru.

0 komentářů