Běhání, křeče a draslík

PRAHA, PONDĚLÍ 11. ŘÍJNA 2021
114 PŘEČTENÍ

Dlouho jsem si myslel, že pestrý a vyvážený jídelníček tělu dodá všechny potřebné živiny. Pak jsem začal používat aplikaci 2000KCAL a zjistil, jak složité je zajistit doporučený přísun některých vitamínů a minerálů. Patří k nim i draslík.

Ilustrační obrázek k článku Běhání, křeče a draslík

Při mém věku se doporučuje konzumovat zhruba 4700 mg (4.7 g) draslíku denně. Protože měřím 187 cm a vážím kolem 84-88 kg, intuitivně cítím, že v mém případě půjde spíše o dolní hodnotu, v čemž mě dále utvrzuje fakt, že pravidelně cvičím a při fyzické námaze dochází k určitým ztrátám draslíku.

Samozřejmě nejde o exaktní vědu.  Doporučované hodnoty pro draslík jsou stanoveny ve formě ukazatele Adequate Intake (AI - vhodný příjem), což znamená, že podklady, na kterých byla hodnota 4.7 g získána, nejsou tak přesvědčivé nebo úplné jako tomu bývá v případě RDA (denní doporučená dávka). Jinými slovy, není zcela patrné, jak velké části zdravé populace předepsaná hodnota pokryje denní potřebu a ukazatel AI je tak oproti doporučeným dávkám pro ostatní mikroživiny relativně méně autoritativní.

Přesto jsem se pokusil v posledních měsících svůj přísun draslíku hodnotě 4.7 g přiblížit a posoudit výsledek. V této souvislosti zmíním, že během déle trvajících sportovních aktivit, zejm. aerobních, jsem v minulosti pociťoval křeče, a že tyto bývají v literatuře spojovány právě s nedostatkem draslíku. Měl jsem tak jedinečnou příležitost posoudit, zdali je tomu tak v mém případě.

Mohu čestně prohlásit, že za nezměněných ostatních faktorech křeče a nepříjemné pocity ve svalech při vyšším příjmu draslíku zcela ustoupily, a to do takové míry - je mi až stydno to přiznat - že dnes o jejich původu nemám sebemenší pochybnosti. Pokud Vás tedy občas trápí křeče, zkuste na měsíc nasadit draslíkovou kůru (tj. snažte konzumovat doporučenou denní dávku) a možná i Vy se jich zbavíte.

O dalších funkcích draslíku, jeho potravinových zdrojích a doporučených příjmech pro různé věkové kategorie se dozvíte více "uvnitř" naší aplikace 2000KCAL. Můžete v ní samozřejmě sledovat i svůj denní příjem draslíku.

A jedna rada na závěr: Ideální je samozřejmě tělu dodat dostatek draslíku v přirozené formě. Mně to však někdy nevyjde - draslík je jedním z minerálů, který není jednoduché tělu dopřát pouze ze stravy - a proto si občas koupím draslíkové tyčinky (např. v DM, online...).

0 komentářů